Vill kunden ha högre pris eller sämre service?

Vill kunden ha högre pris eller sämre service?

Så blev Dubbelstöten Enkelstöten. Vad kommer det att innebära för oss i branschen när arbetsgivaravgiften kommer att dubblas för ungdomarna enligt regeringens budgetförslag? För vår del har den lägre arbetsgivaravgiften inneburit att vi har kunna ge många ungdomar chansen att få ett första jobb. Vi har kunnat tillhandahålla en utbildning på sätt och vis. De har fått kassavana, serveringsvana och köksvana. Löneskillnaderna är ju väldigt små mellan de olika avtalsgrupperna inom branschen och arbetsgivaravgiften har utjämnat lite av det på ett positivt sätt tycker jag. Vi har också kunna hålla högre personaltäthet och därmed kunnat ge en bättre service till våra kunder.

Står jag i framtiden inför valet att nyanställa en ung och motiverad men kanske inte helt fullfjädrad kille/tjej eller en ”äldre” person med rutin kommer jag att få tänka mig för väldigt noga. Jag kanske idag kan anställa den ”äldre” personen på 80% till samma kostnad som jag nu har en ungdom anställd. I framtiden blir de nästa lika dyra. Detta rimmar illa med den brist på kockar (och andra restaurangutbildade) som jag skrev om i mitt förra inlägg. Vilka arbetsgivare har råd att välja ungdomarna om de kostar lika mycket som rutinerade personer över 25 år att anställa?

Och hur kommer denna höjning att påverka min kostnadsbild? Det är inte så svårt att räkna ut, den blir avservärt högre. Och vad händer med återväxten av personal inom sektorn?

Vill min kund ha högre priser på mitt företags varor och tjänster eller vill de ha sämre service/kvalitet till samma pris som tidigare? Ingetdera tror jag. Jag tror tyvärr vi kommer att få se en tillbakagång i branschen. Detta kommer nämligen att få stora konsekvenser för oss restaurangföretag i landet.